15 oktober 2012

Så här vaknade mitt intresse för aktier

Jag har fått en del frågor om hur jag började med aktier och vilka böcker jag läst om aktieinvesteringar. Sanningen att säga har jag inte läst så många böcker för att lära mig om aktier, istället har jag haft turen med en far som har ett stort aktieintresse som han överfört på mig.

Han introducerade mig i aktievärlden och har lärt mig mycket om investeringar. I början gick det nog lite trögt, mycket annat tog tid och plats i ungdomen, men en del aktieköp blev det och med åren ökade intresset och portföljen växte.

Genom min far fick jag de grundkunskaper jag behövde för att fortsätta på egen hand. Jag har som sagt inte läst så många investeringsböcker men däremot en hel del dagstidningar, affärstidskrifter och årsredovisningar, där finns mycket kunskap att inhämta.

Idag finns kurser i aktiekunskap, mängder med böcker om hur vi ska bli bättre investerare och en enorm källa med information på nätet för den intresserade, så mycket att det nog kan vara svårt att välja.

Har man ingen aktieintresserad i sin omgivning som kan dela med sig av kunskaperna är en grundkurs i aktiekunskap att rekommendera, sen kan man enkelt bygga på sina kunskaper genom att läsa böcker, affärstidningar, årsredovisningar, bolagens hemsidor och gå på aktieträffar osv.

På köpet lär man sig allmänt om ekonomi, inte bara aktier utan även om privatekonomi som vi alla har nytta av. Till slut ser man också helheten i ekonomin och hur allt hänger ihop.

Nu hoppas jag förstås att jag i min tur kan överföra mitt aktieintresse och kunskaper till mina barn, än så länge går det lite trögt, jag känner igen mig själv.

Min far är fortfarande aktiv och vi diskuterar och utbyter ofta tankar runt aktieaffärer, ett givet samtalsämne när vi träffas.

4 kommentarer:

Anonym sa...

hej var tror du att vi befinner oss på investeringsklockan ? Är det bottenkänning på börsen nu ? man kan aldrig veta men intresant att veta vad du tror. Tack för en trevlig ock intresant blogg mvh skogshuggarn

finansmamman sa...

Hej, jag ska återkomma till klockan i veckan.

Signs sa...

intressant läsning - viktigt helt klart att få med sig intresset för ekonomi i tidigt stadium. Gällande böcker/teori så visst kan man hämta kunskap där men själv tror jag att det är mkt viktigare och avgörande hur den egna personlighet är om man ska lyckas med långsiktiga investeringar. Egenskaper som tålamod, någon form av "suntförnuftkompass" förmåga att gå sin egen väg, att kunna försaka för att bli belönad senare, etc. Det är egenskaper som i mina ögon är mkt mer avgörande än teoretisk kunskap. Det är lätt att läsa sig till att man ska gå emot flocken men väldigt svårt i praktiken om du inte har rätt personlig läggning. (ta tex den utdöende arten aktiemäklare - helt fel personlig läggning för att lära sig långsiktigt investerande - trots all aktiekunskap...) Samma sak med tålamod - låter ju löjligt enkelt men i praktiken mkt svårt många gånger att behålla det tålamod som krävs. Sen den kanske viktigaste egenskapen - tycker jag - att ha insett att pengar i sig inte är så jäkla viktigt. Ekonomiskt oberoende som oftast är i fokus i tex "hurdublirmiljonärböcker" är ointressant i sig själv. Personlig oberoende däremot som är en mkt bredare definition, det är eftersträvansvärt..

tack för en alltid intressant blogg!

finansmamman sa...

Hej,
Ja, tålamod och att gå emot flocken är kanske det svåraste, men på sikt ger det oftast fin utdelning.