19 november 2012

Funderar runt Svolder

Dramatiken fortsätter runt SAS, jag hoppas det löser sig idag. Flyger SAS vidare är det fortfarande ett  bräckligt bolag med en spretig flygplansflotta som fortfarande bygger på tre länder, en senfärdig ledning och alltför många fackföreningar.

Ska man ut och resa gäller det att nuförtiden tänka sig var och hur man bokar resor. Förr var konkursrisken inte speciellt stor om man valde ett större etablerat flygbolag, det gäller inte längre.

Jag har ibland bokat både flyg och hotell på samma sajt, då gäller paketreselagen, men inte hos alla, här får man studera resevillkoren. Ett krav har varit att båda bokningarna måste göras samma dag, det går alltså inte att komma dagen efter och boka hotellet.

Ett annat råd jag försöker följa är att betala med kreditkort, då är möjligheten större att få pengarna tillbaka vid en konkurs. Jag har även utökat min reseförsäkring genom hemförsäkringen för att slippa fundera på reseskyddet när familjen ska ut och resa. Ja, det är en del att tänka på och det är svårt att gardera sig mot allt.

I veckan håller Svolder bolagsstämma. I samband med den trillar det in några kronor i utdelning på kontot. Just utdelningspolicyn är något som ska diskuteras på stämman.

I flera år har lämnad utdelning överstigit mottagen utdelning och genererat underskott, något som inte är hållbart i längden då underskottet finansierats genom aktieförsäljningar. Istället önskar ledningen att "överutdelningen" stannar i bolaget för att öka substansvärdet och på sikt öka avkastningen för aktieägarna.

Svolder har inte rosat marknaden den senaste tiden, utvecklingen har inte gått som jag önskat. Jag avvaktar stämman, men mest troligt är att Svolder hamnar på min säljlista.

Börsveckan börjar bra.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan !
Köpte du några aktier i Xvivo när det knoppades av från Vitrolife ? Jag köpte en del och den gick ju upp med 30 % på några veckor. Men nu är den nere igen. Hur tycker du att man skall hålla sig till denna aktie ? För nu kommer det väl inte att hända något mera med aktien förrän någon nyhet om något genombrått sker.
Ha det gött !

finansmamman sa...

Hej,
Nej det gjorde jag inte, såg att det blev rusning. Tycker det är ett bra bolag men det är svårt att uttala sig om framtida kursreaktioner.