26 november 2012

Säljer Svolder, köper Investor

Investor har fått upp farten. Efter att ha betraktats som ett lite tråkigt investmentbolag har aktiviteten ökat och bolaget har kommit i ropet igen.

Hög substansrabatt gör att man får mycket för pengarna, men det är ingen garanti att den kommer att försvinna, den har envist hängt kvar under många år även om den minskat något den senaste tiden.

Bolaget har en gedigen portfölj med stora stabila bolag som ABB, Atlas Copco, Ericsson och SEB för att nämna några.

De senaste uppgifterna om att amerikanska Baxter skulle vara intresserade av att köpa Gambro av Investor och EQT gör att intresset ökar för aktien och hjälper till att dra kursen. En storaffär!

Investor har även fått en hel del köprekommendationer med höjda riktkurser den senaste tiden. En relativt hög utdelning lockar också, det är nog inte omöjligt att den kan komma att höjas i vår.

Jag säljer därför mina aktier i investmentbolaget Svolder och ökar på innehavet i Investor som just nu känns intressantare. Jag hoppas på en betydligt bättre avkastning. Svolder har i och för sig också givit en bra avkastning genom åren, men på senare tid tycker jag bolaget tappat fart.

Jag skulle kunna ha valt att sätta pengarna i Kinnevik istället, kursen har ju gått ned, men här känner jag en viss osäkerhet.

Visserligen är det spännande med miljardsatsningen på e-handel, det kan säkert bli stora intäkter om bolaget träffar rätt, men det kan ju också vara så att branschen är en aning överskattad. Jag nöjer mig med det lilla innehav jag har.

Vi har inte sett till bilen så mycket sen dottern tog körkort, nyhetens behag och känslan av frihet förstås. Men bilen kommer nog snart tillbaka när hon upptäcker vad det kostar att fylla en tank.

4 kommentarer:

Jag vet sa...

Lustig, gjorde exakt samma med Svolder/Investor idag!

finansmamman sa...

Vi får hoppas Investor blir en bra placering.

Birgitta sa...

Vill bara säga att det är en fröjd att läsa din spalt. allra helst nu när jag själv känner till lite mer. Trevlig helg!

finansmamman sa...

Vad roligt att du tycker det. Trevlig helg på dig också!