10 december 2012

Köper tillbaka Nokia

Jag har just kommit tillbaka från dagens motionsrunda på skidor, bäst att passa på, man vet ju aldrig hur länge snön ligger kvar.

Börsen oroar sig över Berlusconis eventuella comeback, det gör jag också. Sittande Monti  har bringat en viss stabilitet i Italien och nu väcks farhågor om att det kan bli stökigt i landet framöver.

Börsen är lite avslagen idag, men Nokia håller emot bra, så bra att jag har köpt tillbaka mina aktier idag. Än så länge har kursfallet uteblivit som jag trodde skulle komma i samband med vinsthemtagningar. Jag går därför in igen, jag tror aktien har mer att ge så länge vi inte nås av negativa nyheter från bolaget. Teknisk analys talar också för en uppgång.

Verkstadsaktierna har gått bra på sistone och lyft portföljen en del. Alfa Laval tappade i samband med senaste rapporten och aktien kunde man då passa på att plocka upp till ett bra pris, nu är aktien tillbaka på samma nivå som innan raset.

Jag brukar försöka bygga på min långsiktiga portfölj med köp på rekyler, de kommer förr eller senare. Ibland skrivs bolagen ner av analytiker, det kan också vara ett bra tillfälle, att gå mot strömmen och plocka upp aktien. Sen måste man förstås vara utrustad med tålamod, det är nog det svåraste när det gäller aktieplaceringar.

Beträffande Alfa Laval ser ledningen stora tillväxtmöjligheter, bolaget är öppet för nya förvärv men växer samtidigt för egen maskin. Alfa Laval har stort fokus på tillväxtmarknader och verkar inom områden som miljö, energi och livsmedel, alla områden som växer.

Jag behåller mitt innehav i Alfa Laval, ett kvalitetsbolag som jag ökar i lite då och då.

Den som är intresserad av Alliance Oil kan idag ta del av färska siffror, bolaget gör en uppdatering av prognoserna. Bra som beslutsunderlig vid fundering på stamaktieköp eller preferensaktier.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Tänkte sälja Indutrade där jag haft en nästan 200% uppgång. Är det dumt tror du?

Vill ju sedan investera vinsten i något nytt och spännande!

Är det för sent att gå in i Alfa Laval?

Vilken är din bästa tips just nu vad gäller
1)Långsiktig investering
2)Krydda

Vad tror du om Black Earth Farming?

Väldigt tacksam för dina synpunkter!

Mvh Jenny

finansmamman sa...

Hej,
Är du långsiktig är både Indutrade och Alfa Laval bra att ha i portföljen, det beror på hur din sparhorisont ser ut.
Black Earth är dock ett mer riskfyllt bolag, framtiden får utvisa hur det blir med värdestegring, jag ser bolaget som en krydda.
Jag brukar inte ge aktietips, jag är ju ingen rådgivare som du vet, däremot skriver jag i bloggen om aktier jag tycker är intressanta.