12 februari 2013

Glad över Fortnox rapport

Det rör sig på börsen, två storaffärer, Ica och Höganäs. Ica blir en bjässe på börsen och är intressant som investeringsalternativ, bra med renodling och vem vet kanske något av övriga portföljbolag i Ica -gruppen kan komma att knoppas av i framtiden. Spännande!

Höganäs däremot köps ut och försvinner från börsen, förutsatt att budet går igenom. Tråkigt om bolaget lämnar börsen.

Ett par av mina kryddor har rapporterat, Fortnox och Moberg Derma.

Fortnox fortsätter sin fina tillväxt, omsättningen ökade med 36 procent det fjärde kvartalet, jämfört med samma period föregående år, rörelseresultatet förbättrades med 225 procent. Fjärde kvartalet är det bästa hittills för Fortnox.

Sett till helåret 2012 ökar Fortnox omsättningen med 34 procent och rörelseresultatet förbättrades med 78 procent.

Bolaget lovar hög aktivitet under 2013, utveckling sker ständigt och flera nya tjänster ska lanseras. Det ser bra ut för Fortnox, jag behåller mina aktier. Jag väntar med spänning på Fortnox Internationals rapport, hur långt har bolaget kommit utomlands?

Moberg Derma  är också ett fint tillväxtbolag. Det ska bli spännande att följa bolaget efter förvärvet av partnern Alterna i USA,  genom förvärvet fick bolaget en breddad portfölj då ett par redan etablerade varumärken ingick i köpet.

Nalox, medel mot skadade naglar, ska lanseras i Kanada under andra halvåret 2013, en stor marknad, närmare 2 miljoner människor lider av nagelsvamp i Kanada.

Jag tror att försäljningen av Nalox kommer att fortsätta visa fina siffror. Enligt bolaget säljer Nalox bättre under sommarhalvåret, det är då våra fötter syns och vem vill inte ha snygga naglar.

Jag tror på fortsatt fin tillväxt och behåller mina aktier i Moberg Derma.

På morgonrundan träffade jag på ett par hungriga änder.

Inga kommentarer: