22 mars 2013

En rapport från Avanza Forum

Det var trevligt att skaka hand med Sven Hagströmer som stod i dörren tillsammans med Avanzas vd Martin Tivéus för att hälsa gästerna välkomna till Avanza Forum.

Det var en mycket givande kväll med ett digert program där många ämnen behandlades. Efter räntediskussionerna gissar jag att många kommer att besöka banken för att pressa boräntan och förhandla om bättre sparränta på kontot.

Jag upplever att boräntor och försäkringar är förhandlingsbara, det är betydligt svårare med sparräntan, jag har inte lyckats men det finns trots allt alternativ till storbankerna som ger betydligt bättre ränta.

Professor Hans Rosling är alltid lika rolig att lyssna till, en frisk fläkt som ger en positiv världsbild.

Ekonomen Cecilia Hermansson gav sin syn på världsmarknadsläget, Sverige och USA får grönt ljus, Kina får en gul lampa då tillväxten kan mattas, Europa lyser rött då eurokrisen fortfarande inte är löst.

Hexagons och Sandviks vd utfrågades lite om sina bolag och vad de tror om framtiden, båda var överens om att utsikterna ser bättre ut. Intressantast tyckte jag nog var att Hexagons vd Ola Rollén inte verkade helt främmande för att knoppa av ytterligare något bolag i framtiden. Spännande!

Hexpol som är en avknoppning från Hexagon har varit en riktig kursraket och jag hoppas förstås på en upprepning.

På plats var också en börspanel som gav sina tips, där ingick bland annat Investor, Lindab, ABB, Semcon, Vitec (som för övrigt har passerat 90 kronor), Loomis, Scania och Proffice.

Caroline af Ugglas tipsade också om Telia som hon tror kan komma att delas i två bolag, en tillväxtmarknadsdel och en svensk del.

Intrycket av dagen var att talarna överlag var positiva, även om en varningsflagg hissas för Europa.

Så är det fredag igen, veckorna går fort. Jag ser fram emot fotbollsmatchen ikväll då Sverige möter Irland, hoppas förstås på vinst.

Trevlig Helg!

Inga kommentarer: