14 mars 2013

Lyssnat till flera intressanta life sciencebolag

På sistone har jag varit på ett par kapitalmarknadsdagar, senast igår var det Life Science som stod i fokus.

Dagen arrangerades av Stockholm Corporate Finance tillsammans med Financial Hearing och gick av stapeln i Operaterrassens fina lokaler och vilken utsikt, jag blir lika imponerad varje gång jag kommer dit.

Det var inte mindre än sexton spännande bolag som presenterade sig, många känner jag igen men några var också nya för mig som exempelvis NeuroVive Pharmaceutical och PledPharma, bolag jag ska titta närmare på.

Det här är ett utmärkt tillfälle att lära känna bolagen och dess ledningen lite närmare. Alla bolag är intressanta på sitt sätt, men för mig som småsparare är det förstås omöjligt att investera i alla, det får stanna vid ett önsketänkande.

Istället får man försöka plocka ut några guldkorn, men det är inte så lätt alla gånger när det gäller life scienceområdet. De bolag som har en färdig produkt att sälja är lättare att läsa av, som till exempel Boule Diagnostics, Moberg Derma, Dignitana och Ellen.

Forskningsbolagen som är i olika faser är betydligt svårare att tyda, mycket kan hända på vägen beroende på hur de olika studierna faller ut, det är en lång process innan ett läkemedel får sitt godkännande. Läs tidigare inlägg om de olika studiefaserna här.

Beträffande probiotikabolaget Ellen som jag skrivit tidigare om, så har jag bestämt mig för att behålla aktierna tills vidare efter att ha lyssant till vd:s presentation. Det går sakta men säkert framåt.

För den intresserade finns alla presentationer att lyssna till på Financial Hearings hemsida, en sida där man även kan lyssna på information om många andra bolag.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej....Kul med FH..
Men lite sorgligt att du inte ens tar upp Dignitana som en het kandidat gällande färdiga produkter att sälja. Y..??

finansmamman sa...

Hej,
Klart Dignitana ska vara med, har lagt till bolaget i inlägget.

Anonym sa...

Två intressanta lästips:

http://www.va.se/nyheter/neurovive-misstaget-pa-vag-mot-succe-473417

http://www.loparn.com/

finansmamman sa...

Tack för länkarna, intressant läsning!