22 april 2013

Tankar runt Cdons nyemission

Det här var helgen när kvarteret vaknade till liv, plötsligt kommer alla grannar ut som jag knappt sett på hela vintern, det krattas och putsas i alla trädgårdar, bilar tvättas och en del ligger i solstolen. Vi har mest snyggat till trädgården, så gott det nu går, det är ganska blött fortfarande.

Cdon har annonserat en nyemission på 500 miljoner kronor, villkoren kommer att presenteras den 10 maj. Anledningen är att stärka finanserna för att kunna genomföra bolagets tillväxtstrategi.

Cdon ska växa på nya geografiska marknader, genom nya produktsegment, även inköp-, logistik- och lagerfunktioner ska utvecklas. Samtidigt sätter bolaget upp nya mål och räknar med en fördubblad omsättning 2017.

Aktiekursen sjönk på beskedet om nyemissionen, men har sedan återhämtat sig något. Jag är inte överraskad över nyemissionen i sig, däremot tidpunkten, jag hade väntat mig en emission i ett senare skede. Men jag utgår jag ifrån att ledningen har tagit rätt beslut.

Trots nyemission får man inte glömma att titta på resultat, utveckling och potential för e-handelsbolagen i Cdon. E-handeln fortsätter att växa, sportsegmentet  utmärker sig med en fin tillväxt på 39 procent jämfört med fjolåret.

Även modesegmentet visar tillväxt och när åtgärdsprogrammet för Nelly fått verka helt ut bör försäljningen lyfta, dessutom inleder Nelly spännande designersamarbeten under året.

Totalt ökade Cdon omsättningen med 10 procent det första kvartalet.

Jag tycker bolaget har en bra potential, tillväxtmöjligheterna är stora. E-handeln är här för att stanna och visar ständigt ökade siffror, men det gör också att konkurrenter dyker upp. Om Cdon är det bästa bolaget i framtiden återstår att se.

Jag har inte tagit ställning till nyemissionen ännu, det är ju ingen brådska, först vill jag ta del av villkoren. Kursen kan säkert svänga en hel del innan nyemissionen är i hamn och har satt sig.

Ikväll börjar Borgen igen, den tv-serien vill jag inte missa.

2 kommentarer:

B sa...

Köper inte riktigt det där dom säger om att nyemissionen görs i offensivt syfte. Kollar man på balansräkningen så är den rena katastrofen. Sannolikt har bankerna tvingat dem till denna nyemission.

Tyckte jag läste nånstans att 200 av det 500 miljonerna skulle användas till att amortera skulder.

finansmamman sa...

Hej,
att amortera ger bättre förutsättningar att kunna genomföra tillväxtstrategin, sen om bolaget lyckas återstår att se.