18 juni 2013

Fortsätter utförsbacken för råvaror?

Det här med råvaror är inte lätt. Flera råvaruanalytiker menar att vi är inne i den tredje stora uppgångsvågen för råvaror sen i början på 1900-talet, men nu ställer sig många frågan om det stora rallyt är över eller är det en tillfällig dipp vi ser just nu.

Samtidigt ger kursfallen köptillfälle, när aktier toppar brukar råvaror vara på botten, för att sedan vända upp när aktier vänder nedåt. Men det stämmer inte alltid, det händer att råvaror och aktiekurser följs åt vissa tider.

Det svåra är förstås att veta när dessa toppar och bottnar infinner sig. Har vi bottenkänning nu eller fortsätter raset, ingen har svaret på den frågan även om det finns en uppsjö av prognoser, oftast med delade meningar, precis som i aktievärlden.

Jag tycker det är svårt med råvaror, det tar mycket tid att sätta sig in i respektive råvara, bäst att koncentrera sig på ett fåtal.

Det är många faktorer som spelar in. Hur kommer veteskörden att se ut, här kan alla prognoser spricka om vädrets makter ställer till det, hur ser efterfrågan på koppar ut och hur stora är lagren världen över, terminspriser osv. Råvaror svarar mer mot det aktuella behovet medan börsen blickar framåt.

Jag har inga råvaror i min portfölj just nu, jag avvaktar. I nuläget tror jag mer på aktier, det är också mitt stora intresseområde och det är där jag lägger fokus.

Här ute i skärgården dundrar åskan rejält och det är dags att dra ur alla sladdar, kommer det en ordentlig smäll brukar tekniken slås ut.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Lagt lite i en råvarufond (SHB's), upp eller ner, spelar ingen roll, det är lärpengar.

Haken är väl att det finns inga trevliga bieffekter i form av utdelningar. Det är köp och sälj som gäller...

finansmamman sa...

Nej, det är dåligt med utdelning på rena råvaror, fördelen är kanske att råvaran inte går i konkurs som ett bolag kan göra.