2 oktober 2013

Är värderingen för hög på filmtjänster?

Igår var jag en sväng till Ikea, men kom hem med en internetförstärkare och en kaffemaskin...inte alls planerat.

Men förstärkaren behövs då vårt tv-tittande har ändrats en del, framförallt är det ungdomarna som ser mycket via play-kanaler.

Jag tycker vi har en uppsjö av kanaler, men har kompletterat med Viaplay, mest för fotbollens skull, men även jag har hittat dit, det finns ju både filmer och tv-serier dessutom är det skönt att slippa reklam.

Men det har gått lite trögt med sändningen, det är inte roligt när bilden fryser mitt under straffspark. Med förstärkaren fungerar det perfekt, att sen internet trasslade på datorerna är en annan sak, jag spenderade några timmar på att få fart på allt. Det är sällan så enkelt som att bara stoppa i sladden som försäljarna oftast hävdar.

Tv-tittandet kommer med all säkerhet fortsätta att förändras, även om jag tror det dröjer innan de vanliga tv-tablåerna försvinner.

Intresset är också stort för de bolag som finns noterade på börsen, amerikanska Netflix har gått spikrakt uppåt och på svenska Aktietorget finns Mavshack som tillhandahåller filmtjänster, aktiekursen är upp med över 1000 procent i år. Det gäller att tänka sig för innan investering, är värderingen vettig?

Själv kan jag tycka att filmbolagen är svåranalyserade, lika svåra som e-handelsbolagen. Det är inte lätt att se in i framtiden, men visst kommer vårt beteendemönster att ändras, de yngre generationerna driver på utvecklingen och det går fort.

Än så länge är konkurrensen måttlig, men den lär öka både inom filmtjänster och e-handel. Var ska jag lägga mina investeringar, om jag alls ska vara med inom området?  För tillfället nöjer jag mig med mina aktieposter i Kinnevik och Cdon.

Kaffemaskinen då, ja den behövs inte alls, helt onödig enligt min man. Nu upptar den en stor del av arbetsbänken i köket, men kaffet är fantastiskt gott, det erkänner till och med min man.

Oktober kallas numera den rosa månaden. Glöm inte att stödja kampen mot bröstcancer, ett enkelt sätt är att köpa det rosa bandet, det har jag redan gjort. Det finns även en hel del andra produkter att välja mellan, se här.


2 kommentarer:

Unknown sa...

Hej på dig!

Följer din blogg här titt som tätt och sett att du till o från skrivit om CDON som du har i din portfölj,

Får man fråga dig vad du har för GAV där?

Och vad du har för placeringshorisont samt målkurs?

Annars tummen upp för bloggen o fortsätt med den, bra jobbat!

Mvh

finansmamman sa...

Hej,
Snittpris 27kr. Långsiktig placering, det tar tid att vända. Jag sätter sällan upp målkurser.