22 oktober 2013

Cdon på rätt spår

Cdon är ett bolag det råder delade meningar om, några tror på en vändning för bolaget, medan andra är mer tveksamma.

Själv tillhör jag skaran som tror på en vändning även om den tar mycket längre tid än jag väntat mig.

Vi vet inte heller hur Cdon kommer att se ut i framtiden, kommer alla segment att bestå och kommer Kinnevik, som satte bolaget på börsen, kanske införliva bolaget i moderbolaget igen? Ja, spekulationerna är många.

Det är Nelly och Gymgrossisten som drar bolaget just nu, övriga segment visar medioker tillväxt. Här tror jag dock vi kan få se en högre tillväxt i framför allt Hem&Trädgård som omfattar Tretti.se och möbel- och inredningsbutiken Room21.

E-barometern som tas fram av Posten, HUI och SDh visar på en stark tillväxt för just möbler och inredning. Det första kvartalet 2013 ökade försäljningen med 26 procent, följt av 15 procent det andra kvartalet, den fortsatta tillväxten de närmaste åren spås ligga runt 25-30 procent per år.

Segmentet bör alltså kunna växa, samtidigt får man inte glömma att konkurrensen är hård. Hur som helst ser det ut som Cdon är på rätt spår och jag behåller mina aktier.

Sivers IMA har erhållit en serieorder på sin millimetervågsconverter från en europeisk tillverkare som tidigare testat produkten. Inget ordervärde anges och det är svårt att veta orderns betydelse, men naturligtvis ett steg i rätt riktning. Aktiekursen tog ett kliv uppåt på nyheten.

Det är dyrt att ha bil. Jag har just ringt och beställt tid för service på märkesverkstaden, men oj, oj, det var en betydligt högre summa än vad jag räknat med, är det sen något som måste åtgärdas kan slutnotan bli oacceptabelt hög. I eftermiddag ska jag kontakta några andra verkstäder för prisförslag.

2 kommentarer:

Jesper sa...

Hejsan! Gillar din blogg och läser den så ofta som du uppdaterar den.

Jag har själv handlat med aktier i typ 20 år, men har det bara som en bisyssla. Köper mycket direktavkastare och bolag som jag tror kommer att växa snabbt!

Jag tror att CDON kan ha fortsatta problem framöver, men hoppas naturligtvis på en vändning. Har själv varit aktieägare i CDON flera år och behåller även jag mitt innehav.

Vad tror du om bolaget OPUS Produx som bla. håller på med bilbesiktning?
Har nyligen fått upp ögonen för detta bolag och det ser mycket intressant ut! Mycket fina siffror och ständigt växande andelar.
Vore trevligt med lite input om detta bolag.

Jag har i alla fall gjort en investering i detta bolag och tror att vi under hösten kommer att få se ytterligare order bla. från Chile mfl.

MVH/Jesper

finansmamman sa...

Hej Jesper,
Vad roligt att du läser bloggen.

Jag har också tittat lite på Opus, mycket intressant bolag som jag ska studera lite närmare, återkommer.