15 november 2013

Hur många bolag bör en portfölj innehålla?

Jag har fått flera frågor om hur många aktieslag som är lämpligt att ha i sin portfölj. Jag har ingen regel för detta, utan tycker det beror på hur situationen ser ut för den enskilda.

Alltför många äger dock aktier i endast ett eller två bolag, risken blir högre när avkastningen blir beroende av endast ett fåtal bolag. Även om bolagen går bra kan man ha otur om det oförutsedda inträffar.

Är man ny på börsen med begränsat kapital kan det naturligtvis vara svårt att placera i flera bolag, men det är bra att sträva efter riskspridning så fort tillfälle ges.

Med ett ökat antal bolag i portföljen sänker man risken, men sprid gärna innehaven i olika branscher, har man till exempel endast aktier i fastighetsbolag är det risk att alla rasar när sektorn går dåligt.

Optimalt är att sprida risken genom att köpa aktier i flera bolag och helst i olika branscher.

Hur många bolag portföljen ska innehålla är en smaksak, hur stort intresse finns och hur mycket tid är jag beredd att lägga ned på mina investeringar. Det finns sällan genvägar till framgång, portföljen behöver följas upp med jämna mellanrum då världen förändras.

Jag har ett stort antal aktieslag i min portfölj, runt 30-40 bolag, dels har jag köpt själv, dels har jag fått aktier i nya bolag genom avknoppningar. Ibland köper jag också ett fåtal aktier i bolag som jag vill följa på börsen, jag har lärt mig att jag följer bolagen bättre som aktieägare, annars sporadiskt.

Men eftersom jag har både tid och intresse för börsen har jag inga problem att följa många bolag. Känner man sig osäker på antalet bolag kan man gå efter Aktiespararnas råd, 10-15 bolag i 5-6 olika branscher. Och varför inte köpa aktier i ett investmentbolag som i sig innehåller ett stort antal aktier.

Ikväll bänkar vi oss framför TV:n för att se fotbollsmatchen Sverige-Portugal, jag hade hoppats på att få se nästa match på tisdag på Friends Arena, men med rådande fotbollsfeber här i landet försvann biljetterna inom några minuter. Det får bli soffan istället, ganska skönt det också.

Trevlig helg!

4 kommentarer:

Signs sa...

Bra tips!

Det finns ju som sagt inget rätt / fel svar men jag tror att bland oss som jobbar fulltid med privatinvesteringar så är antalet ofta rätt stort. Har också ca 40 bolag i portföljen och tycker det är ett bra och hanterligt antal som sedan kan delas upp i olika subgrupper. Vissa ser jag som rätt snabbt omsättningsbara/utbytbara där jag har kortare perspektiv, sen en stor grupp med riktigt långsiktiga bolag som helst "aldrig" ska bytas ut. Bästa ex på långsiktiga superbolag i min portfölj är tre helt skiljda bolag - Vitec, Vitrolife och Lagercrantz. Tre bolag som byggt upp min stommen i portfölj under tio år, som ständigt växer och som jag hoppas att "aldrig" sälja..

Om jag inte tar fel så publicerade Avanza nyligen en artikel just om skillnaden i antal bolag i portföljen mellan olika placeringstyper. Hittar den dock inte nu så kan inte länka till den..

finansmamman sa...

Hej,
Ja, det är alltid bra att få struktur på placeringarna. Jag har också en grundportfölj som jag i stort sett aldrig rör, ibland behöver jag naturligtvis ompröva besluten.

Stocktold.se sa...

Hej, Vi kunde inte hitta din mailadress på bloggen. Vi är intresserade av att inleda samarbete med dig då du skriver om aktiebranschen. Besök gärna http://www.stocktold.se/ och kontaka oss med mail, namn och bloggadress så återkommer vi med vårt förslag.

finansmamman sa...

Ni kan kontakta mig på:
finansmamman@telia.com