7 februari 2014

Rekord för Alfa Laval och Hexpol

Rapporterna duggar tätt och det är nästan svårt att hänga med i svängarna, några ska jag titta närmare på i eftermiddag. Ja, sen börjar OS också, då kommer jag att dela börsen med TV:n, det är lätt att fastna framför den om det är spännande.

Alfa Laval kom med en bra rapport, både omsättning och orderingång ökade det fjärde kvartalet, 6 procent respektive 13 procent jämfört med samma period föregående år. Orderingången slog rekord, 8,6 miljarder kronor fördelad över de olika segmenten.

Ja, Alfa Laval har presenterat stora order på löpande band under hösten, ett bra sista kvartal var väntat. Utsikterna för första kvartalet ligger på samma nivå eller något lägre än det fjärde kvartalet, säger vd Lars Renström.

Och stora order fortsätter att ticka in, en kraftorder till Ryssland, en offshore olja-och gasorder till Nordsjön och senast idag en order inom vegetabiloljeindustrin i Brasilien för att nämna några, en bra start på det nya året alltså.

Jag tror den positiva trenden kan fortsätta för Alfa Laval, bolaget är världsledande inom värmeväxling, flödeshantering och separering och områden som energi, miljö och livsmedel ligger helt rätt i tiden.

Alfa Laval passar bra i min långsiktiga portfölj, det är ett kvalitetsbolag med bra ledning. Lite då och då ökar jag på mitt innehav, hittills har det varit en bra affär.

Ett annat bolag som överraskar marknaden gång på gång är Hexpol, rekordresultat igen och en rejäl höjning av utdelningen, inte dumt alls. Kursen är uppe på rekordnivåer igen, över 500 kronor, kanske blir det en split framöver.

Nästa vecka ska jag återkomma till en nygammal krydda som jag avser att öka i.

Trevlig Helg!

Inga kommentarer: