13 februari 2014

Tankar om SAS preferensaktier och nya räntebevis från Nordea


Det har blivit populärt bland företagen att emittera preferensaktier för att ta in nytt kapital, senast ut är SAS som just nu erbjuder allmänheten att teckna sig för preferensaktier till ett pris av 500 kr styck, den årliga utdelningen är 50 kronor, en direktavkastning på 10 procent.

SAS behöver återigen stärka kassan och kapitalet ska bland annat användas till att modernisera flygplansflottan. Teckningstiden är 10 februari-19 februari.

Frestande hög utdelning, men till  hög risk, kanske något för den som tror på SAS och är riskbenägen. Andra som tror på SAS är råvarugurun Jim Rogers som köpt aktier i både SAS och ryska Aeroflot, modigt!

Jag har inte för avsikt att teckna mig för preferensaktierna, jag äger inga preferensaktier alls. I dagsläget fokuserar jag hellre på vanliga aktier där jag kan ta del av en värdestegring och utdelning. Ja, en eventuell värdestegring är kanske bäst att tillägga, det är ju inte alltid det går som jag tänkt mig.

Det är förstås en smaksak hur hög risk man vill ta, det finns andra preferensaktier som ger relativt bra avkastning till en lägre risk.

Ett annat alternativ för den som söker ränteplaceringar kan vara Nordeas räntebevis. I dagarna släpper banken ytterligare räntebevis, denna gång på Bombardier, Ladbrokes, Peugot, Stora Enso och UPC, alla med varierande ränta.

Räntebevisen löper på fem år och kan när som helst säljas över börsen. Men de är inte heller riskfria, Nordea i sig är en risk och de underliggande bolagen kan gå i konkurs, även om den risken är minimal just nu. Ett sätt att sprida risken är att köpa räntebevis i flera bolag.

Listan över Nordeas räntebevis finns här och läs gärna mina tidigare inlägg om räntebevis.

Trots att börsen har gått bra den senaste tiden tycks intresset för ränteplaceringar inte svalna, men i takt med bättre konjunktur tror jag mer kapital strömmar till börsen.

Hexpol ser otroligt starka ut, aktien fortsätter upp idag. Vd har sålt 25 procent av sitt aktieinnehav av privatekonomiska skäl, det brukar annars kunna utlösa ett tillfälligt säljtryck. Jag fortsätter att glädja mig över uppgången och hoppas förstås att den fortsätter.

Foto:SAS

3 kommentarer:

MrT sa...

God morgon och tack för en bra blogg! Har varit lite intresserad av dessa räntebevis ett tag men det verkar vara rätt skumma villkor. Det emitterande bolaget verkar självt kunna välja när man är i default (en kredithändelse inträffat" under räntebeviset och då förfaller samtlig upplupen ränta till betalning, MEN inte det nominella beloppet utan bara vad marknadsvärdet på räntebeviset är. Frågan är vilken risk man tar egentligen. Har du kikat på detta?

Pellekula sa...

Hej, vad säger du om Elanders? Läste nånstans att dom kan gå upp till 100.-.

finansmamman sa...

Hej,
Till MrT, ja, det är viktigt att läsa igenom villkoren och följa hur det underliggande bolaget utvecklas, det är ju de underliggande bolagen räntebevisen bygger på. Jag har dock inte detaljstuderat räntebevisen eftersom det inte är något jag har för avsikt att investera i. Men som med alla sparprodukter finns det en risk, även om den är liten.

Till Pellekula,
Ja, det vore trevligt, men det är inget jag vågar sia om.