18 mars 2014

Noteringseufori

Det är inga måtta på nyintroduktioner på börsen, det fullkomligt regnar prospekt och noteringstorkan är som bortblåst. Främst är det dock till de mindre listorna som bolagen flockas, som Aktietorget, NGM och First North.

Det är förståeligt att många bolag väntat med notering till ett gynnsammare klimat, nu när tiderna är bättre står företagen på kö, många ser chansen att fylla på kassan för att kunna gå vidare med expansionsplaner eller helt enkelt för att överleva.

Långt ifrån alla bolag som noteras på smålistorna växer sig stora, men visst finns det en och annan pärla, men de kan vara svåra att hitta. Räkna också med att det tar tid innan bolaget är moget och visar vinst och var beredd på nyemissioner. Det är oftast hög risk i bolagen och vill det sig illa kan bolagen hamna på obestånd.

Jag handlar ibland med små riskfyllda bolag, så kallade kryddor, men aldrig med stora pengar.

För er som inte har läst min blogg tidigare kan jag berätta att min portfölj är långsiktig och består till största delen av stora stabila bolag från large och midcaplistorna med några inslag från small cap och det får gärna vara bolag med hög direktavkastning.

För att få lite spänning i tillvaron går cirka 10 procent av portföljen till kortare affärer och en del kryddor. Hur länge kryddorna får stanna i portföljen beror på utvecklingen, men när det gäller bioteknik är tidshorisonten lång, här gäller tålamod, men visst händer det att jag säljer av då bolaget inte levt upp till mina förväntningar.

I dagsläget har jag tecknat mig för aktier i Hemfosa, får jag tilldelning går de in i min långsiktiga portfölj, jag tror på hög direktavkastning i bolaget. Jag har även tecknat mig och fått tilldelning i Doxa som ska noteras på First North, ett högriskbolag, räknar som krydda.

Ett annat Uppsalabolag som ska noteras på First North i april är strålterapibolaget ScandiDos, mycket intressant, men risken är hög. Jag ska träffa bolaget imorgon och återkommer med rapport.

När det gäller mindre bolag är de sällan genomlysta, få eller inga analytiker följer bolagen. Bra att tänka på är att de analyser som finns oftast är så kallade uppdragsanalyser, alltså betalda av bolagen själva. Det behöver inte betyda någonting, men bra ändå att känna till.

Intressant att Scaniakommittén rekommenderar aktieägarna att säga nej till Volkswagens bud. Nog vore det trevligt om ägandet av Scania stannade i Sverige, på sikt tror jag bolaget är värt mer än 200 kronor. Det förs in ett alltmer kortsiktigt tänk i aktie- och bolagsvärlden, men det gäller att kunna blicka lite längre fram, inte bara se till dagen.

Inga kommentarer: