31 mars 2014

Tecknar Recipharm

I helgen har jag tittat närmare på läkemedelsbolaget Recipharm och bestämt mig för att teckna. Övriga pågående börsintroduktioner avstår jag ifrån. Det gäller att inte bli fartblind när börsintroduktionerna duggar tätt, ibland kan det vara bättre att vänta tills efter noteringen och se hur kursen utvecklas.

Jag har fått tilldelning i ScandiDos, men ett mindre antal aktier än jag önskade, efterfrågan var ju också stor. Det ska bli spännande att se var kursen hamnar vid introduceringen, håller den sig på rimliga nivåer köper jag till aktier, rusar kursen i höjden är det möjligt att jag säljer.

Men tillbaka till Recipharm. Idag meddelar bolaget att prisintervallet snävas in, så bra, spannet var alldeles för stort tidigare 72-86 kronor, nu ligger det mellan 77-80 kronor. Det underlättar att ta beslut.

Recipharm är kontraktstillverkare av läkemedel. Sedan bolaget grundades (ursprung från Pharmacia) har det vuxit från cirka 200 miljoner till 2,1 miljarder kronor i omsättning 2013, den genomsnittliga årliga tillväxten är 15 procent sedan 2007, enligt prospektet.

Den höga tillväxten kommer mestadels från förvärv och kontrakt. Nu vill bolaget fortsätta sin expansion och genomför en nyemission i samband med börsintroduktionen. Pengarna ska användas till investeringar i befintliga anläggningar, men främst till förvärv där bolaget redan identifierat objekt som kan bidra till lönsamheten.

Intressant bolag med god historik, en erfaren ledning och som dessutom är relativt konjunkturoberoende gör att jag tecknar aktien.

Den intresserade hittar prospekt på Recipharms hemsida, anmälningstiden går ut 1 april. Planerad handelsstart är 3 april, en stor nackdel som är viktig att känna till är att vi småsparare knappast har fått aktierna på vår depå då, utan får vackert vänta några dagar, inte alls bra.

Annars har vi varit ut till stugan i helgen, så skönt att få andas skärgårdsluft och smida lite planer inför sommaren. Det har varit en ganska snäll vinter och det gick ganska snabbt att städa upp runt huset, däremot är stranden full av tång som blåst upp, där kommer att krävas en del jobb.

4 kommentarer:

mojo sa...

Hej
Har du funnit ngt som talar om framtida utdelningar ?

finansmamman sa...

Inte annat än det som står i prospektet under C.7.
Utdelningen ska baseras på resultatutveckling och målsättningen är en jämn utveckling och uppgå till 30-50 procent av resultatet efter skatt.
Under riskfaktorer: Villkoren i befintliga och framtida kreditavtal kan också förhindra eller begränsa utdelningen.

Emil sa...

Hej! Läste ett av dina gamla inlägg som handlade om hur du sparade till dina barn. I det inlägget stod det att du sparade i aktier. Vore väldigt intressant att höra hur den aktieportföljerna ser ut. Ska själv få barn i juni och skulle vilja ha lite råd och tips på hur man kan tänka om man vill spara till barnet är 18-20 år gammal.

Mvh Emil

finansmamman sa...

Hej, jag ska ta upp barnsparande i ett inlägg.