4 juni 2014

Funderingar runt Com Hem och Besqab

Riskaptiten verkar vara omättlig när det gäller nyemissioner och börsintroduktioner, de flesta lyckas också få sina emissioner fyllda. Men så är noteringsklimatet det bästa på länge, det gäller att passa på.

Kabelbolaget Com Hem ska noteras på Nasdaq OMX i juni. Men vilket prisintervall, 44-62 kronor! Det är stor skillnad att betala 44 eller 62 kronor, spannet avskräcker från teckning.

Men hur ser marknaden ut för kabelbolaget framöver? Jag tror att konkurrens och prispress ökar allt eftersom fibernäten byggs ut och valfriheten hos hyresgästerna ökar. Dessutom är jag tveksam till ett bolag med en stor andel missnöjda kunder. Jag avstår från att teckna aktier i bolaget.

Betydligt intressantare och rimligare prissatt är då fastighetsbolaget Besqab som också är på gång till börsen. Här ligger prisintervallet på 67-74 kronor.

Besqab beskrivs ibland som ett JM i miniatyr, förmodligen mer snabbfotade med en mindre organisation. Bolaget utvecklar bostäder i Stockholm och Uppsala, en region med stark tillväxt och i stort behov av nya bostäder.

Politikerna tycks vara med på noterna och det byggs som aldrig förr och Besqabs skyltar syns lite här och där. Nu är Besqab långt ifrån ensamma på marknaden, tuff konkurrens råder.

Det är långsiktiga ägare med tidigare erfarenhet från lyckade börsnoteringar som ligger bakom Besqab, i och för sig ingen garanti för framtida succéer, men ändå ett gott tecken. Den senaste rapporten visar stark tillväxt och ökad lönsamhet.

I samband med börsnoteringen genomförs en nyemission, likviden ska användas till ökad produktion. Teckningstiden löper ut 10 juni och beräknad börsnotering 12 juni. Jag har ännu inte bestämt mig för teckning.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Du verkar ha en intressant portfölj både med stabila bolag och lite kryddor. Jag har läst en del på din blogg och det verkar även som din man också håller på med aktier.

Investerar ni i ungefär samma bolag eller kör han på mera "riskfyllda" bolag? Hade varit kul att se din portfölj vs hans och vems som haft bäst utveckling.

Tack för en härlig blogg.

Anonym sa...

BRA BLOGG


Hej Finansmamman!

Jag ska inte öka på Din bloggbörda med någon fråga, du får lägga ner tillräckligt med arbete ändå för att besvara de som Du får.

Jag vill bara meddela att Du är en fantastisk skribent, både innehållsmässigt och språkligt, ungefär som en läsvärd kolumnist. Självklart uppskattar jag Ditt aktiekunnande, men jag tycker också om Dina vardagsbetraktelser!

Hoppas att Du orkar fortsätta att berika oss med Dina texter under lång tid framöver!

//Petrus

Anonym sa...

Det som gör att jag inte tecknar Besqab är priset 67-74kr och dopat resultat med nya redovisningsstandarden(IFRS), direktavkastning nästa år mindre än 2% vid full utspädning, defensiv emisson, betala tillbaka lån m.m , teckningsoptionsprogram 2011/2015 optionspremie på 32kr, teckningsoptioner 38,6kr samt Lock-up avtal inte bindande(samtycke från Swedbank) efter Lex EQT(Sanitec).

MangoldX sa...

Introduktionsspannet i Comhem gör att jag håller mig borta. Sen tror jag att det är svårt att hitta ett bolag med mer missnöjda kunder. Skulle kanske vara SJ..... Comhem-nej tack!

MangoldX sa...

Besqab är ju verkligen mini-JM. Bolaget startades av JMs dåvarande vVD Isidor Andersson tillsammans med ett gäng andra JM-anställda. Att bolagen har ganska lika affärsideer är kanske inte helt oväntat. Snacket i branschen är att det är ett bolag med duktiga människor.

De har dessutom ett ben med projektledning på konsultbasis som är ganska nytt. De tog nyligen ett ramavtal med Svenska Bostäder på att köra CM-projekt också.

Anonym sa...

Hej!
jag har en annan fundering. Är tveksam om Avanza Zero. Tycker du att det är dags att sälja?

Varma hälsningar!

finansmamman sa...

Hej och tack för synpunkter!

Till Anonym1,
Vi har olika strategier, min man handlar mycket med små riskfyllda bolag, men även stabila bolag. Det händer att vi investerar i samma bolag, min strategi är dock mer långsiktig. Kanske tar jag upp det i ett inlägg framöver.
Roligt att du gillar bloggen.

Till Petrus,
Vad glad jag blir för de uppskattande orden, de inspirerar mig att fortsätta skriva. Tack så mycket!

Till Anonym2 och Mangold,
Tack för intressanta och värdefulla synpunkter!

Till Anonym3,
Det beror på hur lång placeringshorisont du har och hur aktiv du vill vara, när behöver du pengarna osv.

Anonym sa...

Bestämt dig för hur du ska göra med Besqab?

finansmamman sa...

Hej,
Jag tecknar.