23 juni 2014

Hetsiga nyintroduktioner, på tur Scandi Standard

Börsintroduktionerna fortsätter i snabb takt, trevligt i och för sig, men varför denna brådska?  Ofta kommer introduktion med prospekt upp ett fåtal dagar innan teckning påbörjas eller rentav efter teckning startats.

Det är också ett oskick att notera bolagen innan alla aktieägare fått tilldelade aktier på sin depå. Det känns definitivt inte bra att se ett bolag noteras utan vetskap om tilldelning. Medan jag sitter låst med en anmälan, binder upp pengar och väntar på besked handlas aktien för fullt, det kan inte vara riktigt.

Teckningsintervallen är ofta för väl tilltagna, ibland upp till 30-40 procent, det är nästintill omöjligt att ta ställning till teckning eller inte med så stort spann. Men förstås en bra gardering för bolagen.

För bolagen gäller det att passa på och det finns olika skäl till notering, det ger ett högre marknadsvärde, en del behöver kapital och andra vill ta hem vinster. Börsklimatet för notering är mycket bra just nu, riskaptiten syns omättlig och det kan förstås komma att ändras snabbt. Det är bråttom.

Jag har två önskemål: noteringsdatum ska flyttas fram, alla aktieägare ska kunna handla med aktien på noteringsdagen, samt minska teckningsintervallen.


På tur står kycklingproducenten Scandi Standard. För stort teckningsintervall och återigen är likviddatum satt efter noteringsdatum.

Nu är det inget bolag jag är intresserad av, även om jag brukar köpa Kronfågelkyckling. Men med nya rekommendationer från Livsmedelsverket,  "ät mindre rött kött och charkprodukter", så är det mycket möjligt att det blir ett uppsving för kycklingätande.

Det är ju gott, men varför är det ibland mer ben än kyckling kvar efter stekning i ugnen?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Anledningen till att det är mer ben än kött efter stekning beror nog på att mycket av det tillsatta saltvattnet har ångat ur. Nej, nu skojar jag!

Sedan många år tillbaka håller jag mig till Kronfågels frysta kycklingdelar. Och jag tycker att produkten vinner på det tillsatta saltvattnet. Vattnet gör att man kan ugnssteka kycklingen under längre tid och därigenom förhöja smaken, utan att kycklingen blir torr. Helst ska kycklingdelarna vara halvtinade när de sätts in i ugnen. Jag brukar välja en ugnstemperatur i intervallet 150-175 grader.

Idag publicerade Dagens Industri en artikel om Scandi Standards börsintroduktion. Min första tanke, när jag hade läst artikeln, var; undrar om Finansmamman har publicerat några tankar rörande introduktionen. Och det hade hon! Tack för Dina synpunkter kring Scandi Standard och börsintroduktioner i allmänhet.

//Petrus

Jim sa...

Är hel enig med dig när det gäller börsintroduktioner, de förändringar du efterfrågar behövs. Men som det ser ut nu behöver bolagen inte skärpa sig, efterfrågan och riskaptiten är alldeles för stor. Men på sikt kanske vi kan få ett förändrat regelverk istället, det vore det allra bästa.

För övrigt har jag förvånats av hur bråttom det verkar vara med börsintroduktioner just nu, vi gick från en diskussion om börsen förlorat sin attraktionskraft och funktion, till en anstormning av börsintroduktioner på några få månader. Det gör i vart fall mig lite skeptisk - om så många riskkapitalbolag vill "göra exit" som det kallas, just nu, och så många företag som söker kapital för expansion har bråttom in på börsen just nu - vad säger det om hur de tror att tillgången på riskvilligt kapital och värderingen av småbolag kommer att utvecklas framöver.

finansmamman sa...

Hej,
Till Petrus,
Jag kanske har för bråttom när jag tillagar kyckling...

Till Jim,
Ja, hoppas på nytt regelverk. Förstår brådskan, riskaptiten kan försvinna snabbt.