9 juni 2014

Tar hem vinsten i Recipharm

Flera av nykomlingarna på Nasdaq OMX har fått se sina aktiekursen stiga från satta introduktionskurser, bland annat Bufab, Hemfosa och Recipharm. Jag tecknade de två sistnämnda och fick tilldelning, men inte så stor post som jag önskade.

Jag ökar inte på innehavet i Recipharm utan tar istället hem vinsten, jag känner mig nöjd med uppgången. Det får bli en kort affär denna gång.

De här aktierna hade jag placerat på ISK, jag behöver inte deklarera affärerna och inte betala skatt på vinsten, skönt. Istället kan jag använda hela summan till nya affärer.

Det är inte så att jag tappat tron på Recipharm, men ibland är det skönt att säkra en vinst. Det är mycket möjligt att jag återkommer till bolaget vid ett annat tillfälle.

Sommarpratarna har presenterats, en intressant skara, men nog hade jag hoppats på fler näringslivsprofiler. Kanske är de svåra att få till mikrofonen.

Vi har haft en skön helg vid kusten, så härligt att höra måsar och vågskalp igen, lugnet infinner sig. Lika lugnt var det inte för dottern som var i Göteborg och lyssnade på Håkan Hellström tillsammans med 70 000 andra. Vilken upplevelse!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack för den analysen! Jag resonerar på samma sätt. Recipharm är dyrt men helt okej företag i grunden. Tror man ska vara lite försiktig med börsen framöver. Men jag tycker det ändå finns många stora bolag nu som bör vara bra på sikt. Atlas Copco, Ericsson, Electrolux, SCA, H&M är några. Tror det är lätt att lura sig själv också när räntorna är så pass låga så jag tror många företag kan överraska positivt. I Europa tror jag det finns ett stort behov till investeringar. Speciellt inom energi. Där tror jag ABB kan spela en stor roll, men själv drar jag mig en del för ABB då de upplever en ganska stor konkurrens idag. Inte minst från kinesiska företag.

finansmamman sa...

Hej,
Ja, energisektorn är intressant, tror också Kina kommer att förändra flera av börsbolagen.