18 juni 2014

Tror på Cavotec

I höstas köpte jag aktier i verkstadsbolaget Cavotec, ett bolag som inte är alltför omskrivet och analyserat. Jag tycker nog det förtjänar lite mer uppmärksamhet.

Bolaget verkar i en egen intressant nisch, kraftöverföring i hamnar, gruvor och flygplatser.

De senaste rapporterna har dock varit något svaga, men orderingången ser desto bättre ut. Ledningen har också varnat för en svag inledning på året, men förväntar sig en ökad omsättning under resten av 2014. Vd ser stora tillväxtmöjligheter och intäktsmålet på 250 miljoner euro för 2014 ligger fast.

Cavotec har en bra historik, ingen garanti i och för sig, men bolaget har klarat sig bra genom de kriser som varit, relativt konjunkturokänsligt med andra ord. Allt mer fokus sätts på effektiva och miljömässiga lösningar vilket gynnar bolaget, blir det sen bättre fart på konjunkturen med nya infrastrukturprojekt bör Cavotec ha fortsatt potential.

Aktiekursen har stått relativt stilla senaste tiden, med undantag för igår då aktien fanns på vinnarlistan. Pekar kanske på ökat intresse för bolaget, en del insiderköp har gjorts och Affärsvärlden rekommenderar köp upp till 38 kronor.

Jag behåller mina aktier i Cavotec och hoppas på ett lyft.

Tiden rusar iväg, snart är det midsommar och jag som så många andra åker mot kusten imorgon, jag räknar med köer. I år verkar det inte vara någon tvekan om var vi ska duka upp midsommarbordet, 12 grader och mulet, det blir inomhus.

Glad Midsommar!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Jag har funderat på en sak, varför visar du bara valda delar av din portfölj? Inte för att jag har tänkt att kopiera den mer för att jag är nyfiken på att du visar vissa bolag och inte andra.

Tack för en bra blogg!

Anonym sa...

Hejsan!

Tack för en trevlig och mycket lärorik blogg. Läser den alltid med öppna ögon inför nya investeringar.

Industrin går ju riktigt bra nu och många bolag gör riktigt fina vinster nu.

Jag har studerat och läst på en del om det relativt nynoterade bolaget AGES Industrier AB, som knoppades av från Xano för någon månad sedan.
Bolaget växer starkt både på egen hand och med förvärv, med mycket goda marginaler.

Har du kollat in detta bolag ännu? Verkar vara ett bra köp på sikt. Kan både göra fina förvärv som får igång kursen eller varför inte bli uppköpt av någon större aktör?

Marginalerna ligger mycket högre än konkurrenternas marginaler och sådant gillar jag:)

Växande industribolag med fina stabila vinster som ökar hela tiden.

Vad tror du om AGES?

MVH/Jesper

Unknown sa...

Hej Jesper! Intressant bolag.

Hur ser skuldsättning ut? Vad har AGES för PE/tal och direktavkastning?

Anonym sa...

Till Markus Westerlind:

Ja, jag tycker också att detta är ett mycket intressant bolag.
Bolag som knoppas av från kvalitetsbolag som Itab och Xano är värda att kolla in extra.

Du kan läsa mer om bolaget och finanserna på http://www.ages.se

Bolaget verkar gå som tåget och växer både med egen kraft samt köper upp fina bolag som genererar mycket pengar.

De har som mål att dela ut mellan 20-40 % av nettovinsten varje år.

Nettoomsättningen var 179 MSEK
Resultat efter skatt uppgick till 14 MSEK

Värt att kolla in tycker jag och jag hoppas att fler upptäcker detta bolag.

MVH/Jesper

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer.

Till Anonym,
Syftet med bloggen är inte att visa upp min portfölj i högerspalten utan mer tankar runt investeringar. Jag kommenterar däremot alla mina innehav och nya placeringar i bloggen.

Till Jesper,
Tack för tipset om Ages Industrier.
Jag har inte studerat bolaget närmare, annat än det jag läst i samband med avknoppningen. Men jag ska definitivt titta närmare på Ages under sommaren. Ser klart intressant ut.

Till Marcus,
Ser att du fått svar och tips från Jesper. Håller med, spännande bolag.