3 juli 2014

Skanska gynnas av infrastruktursatsningar

Alla mätningar pekar på att vi får en ny regering i höst. Under Almedalsveckan presenteras partiernas förslag på åtgärder och vi får en hint om vad vi kan vänta oss. 

Alliansens infrastruktur- och bostadssatsning är intressant, den kommer att gynna flera branscher och skapa arbetstillfällen. Oavsett valutgång tror jag projekten är nödvändiga och kommer förmodligen att drivas igenom även av en ny regering. Som placerare kan man redan nu fundera över vilka börsbolag som kan komma att gynnas av projekten. 

Samtidigt kan vi fundera över hur nya regler slår mot vissa bolag, till exempel bankskatter. Och vad händer med friskolor och välfärdsbolag och hur påverkas bolagen med höjd arbetsgivaravgift för ungdomar? 

Idag publicerar SvD uppgifter om ledningsproblem i Bactiguard, flera snabba chefsavhopp ifrågasätts. Uppgifterna gör att jag avvaktar med köp, det kan infinna sig ett bättre tillfälle. Jag tror fortfarande på produkten, men det är naturligtvis viktigt att ledningen inger förtroende.

Skanska har tagit hem en stororder i Los Angeles, en ny spårväg ska byggas under jord. Det här är bara en av alla stororder som Skanska presenterat den senaste tiden, med nya infrastrukturinvesteringar lär det komma fler order. Kursreaktionen är än så länge blygsam. 

Skanska är dock ett bolag jag tror starkt på och jag har för avsikt att öka på innehavet lite då och då. 

Fin uppgång för Vitec igår, upp till 125 kronor.

Nu ska jag olja in altanen.


5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tror du händer med ränteavdraget? Att inget händer före valet är givet, men frågan är vad som händer efter och det oavsett vem som har makten...

finansmamman sa...

Jag tror fastighetsbolagen finner andra vägar för att behålla sin lönsamhet, de har tid att förbereda sig. Går förslaget igenom drabbas högbelånade fastighetsbolag hårdare.

Anonym sa...

Tror du företagen kommer att drabbas av minskade ränteavdrag ?
Det är ju hushållens skuldsättning som diskuteras mest, RB tycker att vi lånar för mycket irealtion till disponibel inkomst, ca 185% nu.

Anonym sa...

Det finns ett färdigt förslag på att begränsa hur mycket avdrag för ränta man får göra i bolagsbeskattningen, därav Finansmammans inlägg. Mitt inlägg (som är Anonym 1) handlade mer om privatpersoner.
En märklig sak i sammanhanget är väl att en av RB's intensioner med räntesänkningen är att öka konsumtionen. Och hur ökar man konsumtionen utan att öka belåningen? Svensson har ju inga sparpengar att ta från?
Kanske dags att ompröva hela strukturen för hur ekonomin styrs. Alla tror att styrräntorna är lösningen på våra problem, när det egentligen är något helt annat...
Om vi lånar för mycket, så kanske det beror på att villor och bostadsrätter är för dyra? Där priserna är som högst finns ju väldigt få alternativ. Inte ens här i glesbygden finns nu längre några lediga lägenheter efter att Migrationsverket intervenerat hårt på bostadsmarknaden och pressat upp hyrorna dramatiskt.

finansmamman sa...

Hej,
Ja, jag tror att företagen kommer att drabbas av minskade ränteavdrag, men samtidigt minskas bolagsskatten.

När det gäller ränteavdrag för både bolag och privatpersoner tycker jag är frågan komplex, det kan vi se när inte ens RB är överens när det gäller privatpersoner.