12 september 2014

Kommer Apple Pay att slå?

Apples nya mobilbetalningslösning Apple Pay ruskar om hela marknaden för mobila betalningar. Om den är så enkel som den sägs vara kan den säkert slå, just enkelheten är något konsumenten söker, åtminstone jag.

Ska jag släppa plastkortet måste det finnas någon fördel med mobilbetalningen, inga krångliga lösningar med nya konton och appar, dessutom måste systemet vara säkert. 

Just säkerheten med Apples lösning är något som jag hoppas kommer att ventileras, den glöms ofta bort i samband med en ny och spännande produkt eller är det kanske så att vi helt enkelt blundar för eventuella problem. Läs mer om säkerhet på Computer Sweden.

Fingerprint Cards har hamnat i blåsväder och det är inte första gången. Oavsett hur framgångsrika och fantastiska produkter bolaget tillhandahåller är det nog risk att vissa kommande affärer går till konkurrenter.

Förtroendet för ledningen sviktar och det kan bli svårt för bolaget att locka till sig nya kunder i framtiden. Den spekulativa köper aktier nu och hoppas att stormen bedarrar. Det gäller dock inte mig.

Bure köper in sig i verkstadsbolaget Cavotec genom en riktad emission, 189 miljoner kronor som ger en tioprocentig andel i Cavotec. Ett bra tillskott i kassan för Cavotec som är inne i en svacka just nu.

Jag sålde mina aktier i Cavotec för en tid sedan, men eftersom jag är aktieägare i Bure är jag med på ett hörn igen, det känns bra. Hoppas nu att Cavotec kan ta sig ur svackan, fortsätta växa och att Bure gjort rätt bedömning av bolaget.

Trevlig Helg! 

6 kommentarer:

Signs sa...

jag gillar Bure, har passat på att öka senaste året. Förstår inte riktigt den höga substansrabatten.

Anonym sa...

I bloggens rubrik skriver du: "Följ mina aktieplaceringar som slagit index flera år i rad."

I detta senaste inlägg redovisar du att du sålt dina Cavotecaktier för en tid sedan.

Hur har du tänkt dig att man ska kunna följa dina placeringar när du, som i detta fall, långt i efterskott informerar om en försäljning?

Kan det här, ens med bästa vilja, kallas seriöst?

Familjen oberoende sa...

Finansmamman är väl inte skyldig att slaviskt redovisa sina köp och sälj. Jag tycker hon framstår som mycket seriös, jag tror att du har missuppfattat hela syftet med bloggen, det är knappast att ge dig köp- och säljrekar. Gör din egen analys och sluta klaga!

finansmamman sa...

Hej,
Till Signs,
Håller med, Bure kan nog överraska med fler köp.

Till Anonym,
Här kan du läsa om försäljningen:
http://finansmamman.blogspot.se/2014/07/saljer-cavotec.html

Till Familjen,
Tack, Familjen oberoende har förstått syftet med bloggen.

C sa...

Fin timing med Cavotec.
Själv sitter jag still i båten.

Anonym sa...

Familjen oberoende sa...

Den dagen man inte ser någon annan utväg än att vända sig till finansmamman för köp- och säljråd är det definitivt dags att sluta med kapitalförvaltning!