15 oktober 2014

På Scandidos bolagsstämma

Igår när jag satt och skrev på ett inlägg slocknade datorn, inte roligt alls. En stor del av dagen gick åt till att få fart på den igen, det var inte helt lätt, men skam den som ger sig, efter samtal till support och flera ominstalleringar fick jag igång den. Och datorn är som ny, bra mycket snabbare.

Men jag måste bli bättre på back-up och alla foton ska nu sorteras och räddas över till den externa hårddisken. Det kommer att ta åtskilliga timmar.

På eftermiddagen besökte jag strålterapibolaget Scandidos bolagsstämma i Uppsala. Uppslutningen var inte så stor, runt 20 personer, kanske har det att göra med att kursen nästan halverats sen börsnoteringen, intresset dalar.

Inte så mycket nytt kom fram under stämman, vd gick igenom året som gått och gav en inblick i bolagets nya produkter. Trots motgångar de senaste kvartalen håller bolaget fast vi sin prognos att växa 30 procent per år, de närmaste fem åren.

Åtgärder har vidtagits för att öka försäljningen, en ny försäljningschef är på plats sen juni. Stora förhoppningar finns på den nya produkten Delta4 Discover, som används för kvalitetssäkring vid strålbehandling. CE-märkning pågår och är inne i slutskedet. Enligt Scandidos är intresset stort och bolaget har i dagarna fått en första order från Japan.

Men även en liten ljusning syns för de övriga produkterna i familjen, bolaget rapporterar ökad aktivitet. Men det kan dröja innan vi ser bättre resultat, lansering av nya produkter kan dra ut på tiden och några byten av distributörer medför också avbrott i försäljningen.

Jag behåller mina aktier i Scandidos tills vidare. Risken är hög, men det finns också potential. Läs gärna tidigare inlägg om Scandidos.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Superenkel logik. Sämre tider med lägre oljepris. Dvs fler åker mer med sina gamla bilar. Mekonomen borde vara givet :)

Signs sa...

jag har investerat en hel del i Scandidos nu efter fallet. Kul att du var på bolagsstämman. Ingen rolig utveckling efter intron men jag tycker det gått lite för långt i kursnedgången så det motiverar en högrisk investering.

En positiva signal:
Yvonne Mårtensson in i styrelsen. Hon ör bra!
Dock undrar jag över vice VD / medgrundare Ingemar Wiberg som avgick från styrelsen. Det gör att jag ser det som troligt att han kommer sluta som Vice VD också. Vill han cascha hem sitt nästan 20%iga innehav så kan det sätta ytterligare press..

Nästa kvartal blir lite avgörande, då måste de visa att försäljningen återhämtat sig...

Anonym sa...

Varför låtsas du som ingenting, det är ju börsras för helvete!

Anonym sa...

Nu gäller det att inte se för kortsiktigt tror jag. Tror att det börjar finnas väldigt intressanta aktier inom vissa branscher. Man bör också komma ihåg att större bolag brukar komma igen. Verksamhet i mindre bolag kan ändras snabbare.

Anonym sa...

Ja det är ju lämpligt att börja tro på "intressanta aktier" nu, samma aktier antagligen som var himla bra för en månad sedan. Jag är så jävla trött på detta hazardspel!

finansmamman sa...

Till Signs,
Ja vi får hoppas att Ingemar Wiberg blir kvar bolaget. Positivt med Yvonne Mårtensson. Idag annonserar bolaget en första försäljning till Malaysia. Hoppas på fler positiva nyheter inom en snar framtid.

Till Anonym,
Att handla med aktier är inte riskfritt, rekyler kommer emellanåt.