28 januari 2015

Flera intressanta börsnoteringar

Nu duggar rapporterna tätt, inte alldeles lätt att hänga med. Ericsson bjöd inte på några större överraskningar denna gång, en aningen sämre än väntat, men framtiden ser spännande ut. Jag behåller mina Ericsson och ser fram emot den höjda utdelningen.

Dagens rapporter har jag satt på utskrift för senare läsning, men så mycket har jag sett att Börje Ekholm slutar som vd på Investor för att ägna sig åt den nystartade divisionen inom Investor, Patricia Industries. Där är tanken att samla Investors helägda dotterbolag för vidare uppbyggnad, intressant.

Bolag som ska ingå är Aleris, Permobil, Mölnlycke Health Care och Grand Hotel. Är det möjligtvis början till ett nytt börsbolag vi ser?

Flera börsintroduktioner är på gång, en är Eltel, en tidigare avknoppning från Fortum, som säljer tekniska tjänster till elbolag. Bolaget är verksamt i Norden, Baltikum, Polen, Tyskland, Storbritannien och Afrika.

Bolaget är intressant i sig, men det väl tilltagna spannet avskräcker, från 55 till 70 kronor. Det är stor skillnad att betala 45 kronor eller 70 kronor. Jag avstår teckning och inväntar börsnoteringen.

Ett annat bolag som ska till börsen är textilbolaget Lexington och här är priset satt till 40 kronor, tack för det, jag vet vad jag ska betala.

Jag studerar just nu prospektet som bäst och har ännu inte bestämt mig för teckning, men än är det tid kvar, anmälningstiden går ut 10 februari.

Intresset verkar dock vara stort och risken finns förstås att flera blir utan tilldelning. Men ingen panik, det kommer säkert bra tillfällen till handel med aktien direkt över börsen.

Jag ska återkomma till Lexington. Personligen gillar jag deras New England stil, men det är ju inte samma sak som att bolaget fortsätter att vara framgångsrikt.

6 kommentarer:

Unknown sa...

Jag gillar din blogg. Hamnade här av en händelse i samband med en emission då ag ville kolla vad andra tyckte. Nu fattar jag beslut vid börsintroduktioner, stämmer av med din blogg,..ja vi tycker exakt lika om det och det bolaget...bra.

Unknown sa...

Jag gillar din blogg. Hamnade här av en händelse i samband med en emission då ag ville kolla vad andra tyckte. Nu fattar jag beslut vid börsintroduktioner, stämmer av med din blogg,..ja vi tycker exakt lika om det och det bolaget...bra.

Aktieräven sa...

Instämmer, teckningsintervall och särskilt i den omfattningen - 27%! är en styggelse. Har de en så dålig uppfattning om värderingen? Därför går ELTEL bort!

finansmamman sa...

Tack för kommentarer, roligt att du uppskattar bloggen Linda.

Unknown sa...

Ska bli intressant att läsa dina tankar kring Lexington, funderar själv på att teckna. Lönsamt sedan start och skuldfritt, inte illa. Dessutom gillar jag att det är ett "familjeföretag" som skapats från grunden, i alla fall inbillar jag mig att det är ett tecken på ägare som bryr sig om sitt företag.

Linda sa...

Visst läser jag analyserna men om jag ska köpa eller ej grundas ofta i om jag "gillar" företaget..och jag gillar också familjeföretag där ägarna bryr sig om bolaget.

Linda från tidigare