25 mars 2015

Ser över pensionen


Det orange kuvertet har dykt upp i brevlådan. Jag har valt att behålla utskicket brevledes, det ger en nyttig påminnelse att se över pensionsparandet. För att få hela bilden över pensionen brukar jag gå in på minpension och göra en prognos, då räknas även tjänstepension och privat pensionsförsäkring med.

När det gäller premiepensionen har de fonder jag valt gått upp med 16 procent, under snittet som är 21 procent. Jag är trots allt nöjd och gör för närvarande inga förändringar i ppm, jag ligger kvar i Avanza Zero, Didner & Gerge Aktiefond och Skagen Global.

Men jag håller ögonen på Skagen Global som bytt förvaltare, det är lite för tidigt att säga än vad det betyder för fondens utveckling. Även Didner & Gerge har gjort ett förvaltarbyte, men här finns de två grundarna kvar i bakgrunden och värnar om företagskulturen.

Vinnare är soffliggarfonden Ap7Såfa som går bra i goda tider med sin hävstång, men det kan gå snabbt utför när hävstången verkar i motsatt riktning.

För den som är ung har det mindre betydelse, många goda och dåliga år kommer att passeras, för äldre har det desto större betydelse, det vore ju tråkigt om fonden tappat i värde när det är dags för pension.

I år har även dottern fått det orange kuvertet. Lite tidigt att börja tänka på pension i 20-årsåldern, men det är naturligtvis viktigt att veta hur pensionssystemet är uppbyggt. Bra att öppna kuvertet och studera innehållet med andra ord.

Men i den åldern tycker jag det är för tidigt att börja spara till pensionen, mycket annat kommer före som till exempel bostad och utbildning. Men det är viktigt att så småningom komma igång med ett pensionsparande, det är lättare efter några år på arbetsmarknaden och med en mer tillåtande ekonomi.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Kan vara spännande att se vad Morningstar kommer med för förslag på fondportföljer närmaste dagarna

http://www.morningstar.se/Articles/Chronicle.aspx?title=nu-aktier-som-2000-fed-signal

Signs sa...

jag tycker det är trist att det inte finns några specialfonder, dvs hedgefonder i PPM utbudet. Visst är dessa fonder kanske lite komplexare och inte för alla men tycker det är dåligt att det inte finns några alternativ. Jag har haft allt i aktiefonder men vill nu dra ner på risken men hittar inga vettiga alternativ. Varför inte tillåta kvalitativa hedgefonder med lång historik och som visat att de över långa perioder kan avkasta 7-8% per år? Är jag den enda som saknar specialfonder i PPM?

finansmamman sa...

Till Anonym,
Ja, det är inte lätt att hitta rätt i fonddjungeln.

Till Signs,
Hedgefonder vore bra, som nu känns det inte lockande att flytta till räntefonder för att minska risken

Anonym sa...

Jag har själv valt att inte ha något "rent" pensionsparande utan istället i aktiedepå/isk.

En orsak är att även om jag satsar på att ha en fin utdelningsportfölj när jag blir pensionär kan det ju vara så att en bobubbla smäller när man är säg 57. Det skulle kännas väldigt dumt att inte ha möjlighet att utnyttja det till att få ett grattis boende som pensionär t.ex.

Sedan har min erfarenhet att varje gång jag hittills har låst fast pengarna hos en förvaltare så jag blivit blåst. Så fort dom sitter säkert på pengarna skinnar dom en, dom försöker oavsett men har man möjlighet att dra så kan man göra det.

Anonym sa...

Finns inte hedgefonder i PPM-utbudet? Vad är det för trams?

Här kan jag ge ett axplock:

Amundi Fds Absolute Vol World Eqs AU-C.
SEB Asset Selection SEK - Lux.
ING(L) Invest Alt Beta P EUR Acc.
Norron Target R.
Granit Global 85A SEK Acc.
ING (L) Inv First Class Protection P EUR.
JP Global Trend A.
Söderberg&Partners Trygghet 75 PM.
Söderberg&Partners Trygghet 80 PM.
Aviva Investors Glbl Convert B USD Acc.
F & C Global Cenvertible Bond A.

Det är bara att ta för sig av smörgåsbordet.

Magnus

finansmamman sa...

Tack för smörgåsbordet Magnus!