17 mars 2015

Småbolagsjakt

På bolagsdagen hos Erik Penser hade jag valt ut fem mindre bolag att lyssna till, ett bra tillfälle att lära känna ledning och bolag lite bättre.

BIMobject var först ut. Det bolaget har jag läst på en hel del om och det tillförde inte mig så mycket nytt utan var mer en bekräftelse på det jag läst och hört tidigare.

På bolagets hemsida och twitter går det att följa hur många nya användare som registreras löpande och antal nedladdningar, enligt vd 1000 nya användare var tredje dag. Läs gärna tidigare inlägg om BIMobject.

Tethys Oil var ett annat bolag som presenterade sig. Oljebolag känns kanske inte så bra att investera i just nu när oljepris och aktiekurser dalar, andra ser köpläge.

I Tethys känns ändå risken något begränsad, den största produktion finns i Oman som står utanför Opec, licensen löper fram till 2040, bolaget har långa kontrakt och finanserna är under kontroll.

Än så länge är endast 10 procent av licenserna utforskade i Oman, det finns alltså mycket kvar att göra. Licensrättigheter finns även i Frankrike och Litauen.

Men trots produktionsrekord i januari finns förstås inga garantier för framtiden. Oljepris och riggpriser släpar och har ännu inte fått genomslag i siffrorna och hur följande kvartal kommer att se ut är svårt att sia om och hur står det till med Sultanens hälsa var en annan fråga som dök upp under mötet.

Riskfyllt men spännande bolag, inget jag investerar i just nu, däremot har jag fyllt på mitt innehav i BIMobject.

Oj, klockan tickar på, dags att börja med middagsmaten.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Och vilka var de tre övriga småbolagen?

finansmamman sa...

Det kommer.