31 maj 2015

Nöjd med utvecklingen i Lexington

Den här veckan har det inte blivit så värst mycket börs för mig då vi haft gäster från utlandet, då duger det inte att sitta framför datorn, men en liten snabbkoll har det i alla fall blivit på kvällarna.

Ett tråkigt slut på börsveckan, men glädjande att nykomlingen Lexington kom med en bra rapport som visar ökad tillväxt och lönsamhet. Försäljningstillväxten ökade med närmare 16 procent jämfört med samma period föregående år.

Fint att höra att ordervolymer inför höst/vinter 2015 ökar på flera marknader, det bådar gott. Kina och Sydkorea visar fortsatt positiv utveckling och glädjande nog ser södra Europa ut att komma igång igen efter några tröga år.

Jag ser fram emot expansionsplanerna i  USA, bolaget har idag tre konceptbutiker men planerar att genom distributörer nå ut med produkterna till varuhus, eventuellt kan fler egna butiker vara aktuella. Spännande!

Det som kan vara problem är den låga omsättningen i aktien, en större post kan ta tid att köpa eller sälja, det har jag själv upplevt.

Nu är det dags för finansbolaget Collector att börsnoteras, i dagarna kom prospektet och anmälningstiden för teckning börjar på måndag, här går det undan. Jag har just skrivit ut prospektet som jag ska studera närmare under dagen.

Jag har dock gjort lite förarbete då bolaget inte är helt nytt för mig och jag tycker det ser intressant ut. Imorgon ska jag återkomma till Collector.

8 kommentarer:

Gert Andersson sa...

Hej Ragna,
Jag har genom åren tyckt att du alltid har sunda åsikter och bägge fötterna på jorden i dina analyser.
Så jag vill gärna höra dina åsikter om preferensaktier.
Jag kan inte påminna mig att du skrivit så mycket om preferensaktier. Jag har köpt Klövern preferensaktier efter att företaget i maj höjde inlösenkursen från 350 till 500kr/preferensaktie utan att tidsbegränsa detta värde. Kursen ligger runt 320 kr och utdelningen är 20 kr/år fördelat på 4 gånger. Idag ger det 6,25% /år, effektiv årsränta 6,4%.
Jfr med tex Akelius preferensaktie så är inlösenkursen 375 kr/st fram till den maj 2019 därefter en nedtrappning till 330 kr/st efter år 2021. Kursen idag är runt 320 kr/st.

För Klöverns preferensaktie så ser jag den höga inlösenkursen och direktavkastningen som en bra bromskloss för att kursen inte ska falla för mycket vid en eventuell börsnedgång. Klövern är ett företag med sund ekonomi och bra riskspridning.
Håller du med mig?
Gert A.

Anonym sa...

Collector såg intressant ut som bolag, men priset, 5x boken är rejält saftigt

Amanda sa...

Lexington är ett spännande bolag, lyckades dock inte få några aktier i nyemissionen.

Anonym sa...

Var det försäljningstillväxten som ökade med 16% eller var det möjligen försäljningen?

finansmamman sa...

Till Gert,
Hej, nej, jag har inte skrivit så mycket om preferensaktier eftersom jag inte äger några själv, däremot äger jag aktier i Klövern, men är inte helt insatt i Klöverns villkor för preffar.

Hej Anonym,
Det var försäljningstillväxten som ökade med 16 procent enligt rapporten.

Anonym sa...

Hej Finansmamman,

Om det var en uppgift från rapporten borde den kanske ha angivits som citat. Man får annars uppfattningen att det är din analys som förs fram på bloggen.

Enligt rapporten är det dock följande som redovisas:
"...hade en försäljningstillväxt om nära 16 procent under det första kvartalet och förbättrade ebitda-resultatet."

Dvs försäljningen ökade med nästan 16%.

Anonym sa...

Precis som Amanda säger fick jag inte heller några aktier vid nyemissionen. Vad tror du om en investering i Lexington nu? Det är ett märke som jag själv gillar mycket, och jag har läst om att de ska utöka sin verksamhet en del. Vad tror du? Är 55 SEK en bra ingångskurs.

Tacksam för svar!

hwaspinvest.wordpress.com

finansmamman sa...

Svårt att säga, det hänger ju också på hur börsen kommer att gå rent generellt framöver och hur långsiktig du är. En bra idé är att köpa aktier då och då, även i nedgång för att få ett bra snittpris. Lexington verkar annars vara ett välskött bolag med bra ledning, men som sagt, väldigt svårt att sia om framtiden.