9 juni 2015

Tar hem vinsten i Ericsson och Sandvik

Så har sonen tagit studenten. Vilken fantastisk dag det blev, sol och värme, som gjort för studentfirande med utspring, flakåkning och mottagning och så härligt att se alla glada studenter, känslosamt är det också.

I höst börjar allvaret och framtiden ligger öppen, men först några dagars vila efter allt firande, sen väntar i första hand sommarjobb för sonen.

Jag har tagit hem vinsten i ett par aktier. Jag har sålt de Ericssonaktier jag passade på att köpa efter kurstappet vid den senaste rapporten. Aktien har återhämtat sig något och jag nöjer mig med uppgången och tar hem vinsten.

Jag har även sålt Sandvik som har haft en snabb och bra utveckling under våren. Då Sandviks marknad fortfarande känns lite darrig tar jag det säkra före det osäkra och tar hem vinsten.

För övrigt känns börsen orolig just nu och som så många andra gånger är det Grekland som spökar. Vi lär få leva med denna osäkerhet den närmaste tiden.

Bolagen står på kö till börsen och det är näst intill omöjligt att hinna läsa och sätta sig in i alla bolag. Och bråttom är det, vilket är förståeligt, för vem vet hur länge den goda börstrenden består.

Just nu är hotellfastighetsbolaget Pandox aktuellt för börsnotering, teckningstiden börjar idag. Sjukvårdsbolaget Capio är ett annat som beräknas noteras runt 30 juni. Båda bolagen är intressanta.

Men nu har jag just tecknat mig för aktier i Collector och inväntar besked om tilldelning innan jag tecknar mig för ytterligare bolag. Medan jag väntar ska jag studera Pandox prospekt.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kraftiga svängningar på börsen nu. Noterar -4% för både Kabe och Duni idag utan några speciella nyheter. Kan det vara den stora europaexponeringen som spökar nu tro?

Anonym sa...

Ytterligare ett inlägg i frågan om att ha tålamod med Elekta eller ej. Denna gång från Jefferies via nyhetsbyrån Direkt. Står vi månne inför ytterligare ett tapp på runt 25%?:

"ELEKTA
AFFÄRSMODELLEN HAR GÅTT SÖNDER - JEFFERIES (Direkt)
2015-06-09 12:58.

STOCKHOLM (Direkt) Utsikterna för Elekta är blekare än vad man tidigare anat.

Det menar Jefferies i dagsfärsk analys där riktkursen för strålterapibolaget sänks med 20 kronor till 41 kronor och med bibehållen underperform-rekommendation.

Analyshuset har inga större förhoppningar kring torsdagens kapitalmarknadsdag för Elektas vidkommande.

"Vi tror att kapitalmarknadsdagen knappast kommer att utgöra någon betydande katalysator för att återvinna investerarnas förtroende", skriver Jefferies.

På Elektas tidigare paradgren, tillväxtmarknaderna, har glorian hamnat på sned - förlorade marknadsandelar på grund av svagare efterfrågan samt skarpare konkurrens från Varian/Accuray och lokala aktörer som kinesiska Shinva, framgår det av analysen.

Jefferies menar vidare att det inte finns ett tilltagande behov av linjäracceleratorer och pekar bland annat på sammanslagningar av cancerbehandlingscentra. På den enskilt störst marknaden, USA, har den installerade basen av linjäracceleratorer minskat med tilltagande prispress - och Elekta har varit en förlorare på den amerikanska marknadstrenden.

Vidare menar investmentbanken att cancerbehandling genom så kallad protonterapi är framtidens melodi och den kommer på sikt att ersätta den traditionella strålterapins installerade bas som Elekta huvudsakligen ägnar sig åt.

Vid 13-tiden på tisdagen handlas Elekta-aktien till knappt 53 kronor."

Anonym sa...

Har sålt av en hel del aktier och sitter nu på stor kassa så passar på att teckna:

1. Collector
2. Nilörngruppen
3. Pandox

Jag funderar för närvarande på Nordax, Alimak och Coor. Hur går dina tankar kring dessa? Har du bestämt vad du tecknar om du inte skulle på tilldelning i Collector?

finansmamman sa...

Till Anonym1,
Ja, det är nog europroblemen som oroar.

Till Anonym2,
Tack för info.

Till Anonym3,
Jag har inte hunnit läsa på om bolagen du nämner, så inget bestämt ännu.