12 maj 2016

Smått och gott från Investors stämma


Det blev inte så långt uppehåll i bloggen, jag tänkte skriva några ord om Investors bolagsstämma som jag besökte i tisdags.

En fantastisk vårdag för övrigt, Stockholm visade sig från sin bästa sida och innan stämman promenerade vi ut på Skeppsholmen för att njuta av solen och en förmiddagskaffe.

Det var nästan synd att sätta sig inomhus på eftermiddagen då stämman gick av stapeln i City Conference Center. Runt 800 aktieägare var på plats. I samband med stämman fanns en liten utställning att besöka, bland annat fick jag lära mig om Atlas Copcos skruvdragare och Mölnlyckes sårkompresser.

Innan stämman fanns det möjlighet att ställa frågor till vd och styrelseordförande, ett bra initiativ. Kinnevik har ett liknande upplägg och jag ser gärna att fler bolag följer efter. Det är många frågor som hinner avverkas under lite mindre formella former.

Ericsson var förstås på tapeten. Bolaget verkar i en oerhört tuff och komplicerad bransch, marknaden ändras hela tiden och konkurrensen är hård, sa Jacob Wallenberg, som samtidigt förklarade Hans Vestbergs arvode.

När det gäller SOK uppdraget och vidare diskussioner om ersättningar hänvisades till Ericssons styrelse. Genom att byta delar av ledningen, vidare besparingar och satsa på forskning och utveckling hoppas Investor att bolaget ska utvecklas bättre.

Andra frågor som kom upp var Brexit. Ett utträde skulle skapa stor osäkerhet, investeringar kommer att skjutas upp, avtal ska omförhandlas osv.

Även den negativa räntan skapar osäkerhet i delar av världen och den blåser bubblor, menade styrelseordförande.

Nya vd:n Johan Forssell höll sitt första anförande och beskrev hur Investor skapar långsiktigt värde.

Naturligtvis kom också frågor om Investors skatteupplägg som diskuterats de senaste dagarna. Enligt ledningen är det ingen skatteplanering när Investor lånar ut pengar till dotterbolaget, utan en reducering av räntekostnader. Fortsättning lär följa i skattefrågan, rätt eller fel är inget jag kan avgöra.

Till slut fick alla vi aktieägare med oss en tjock bok hem, "Investor 100 år". Tack så mycket, jag spar den till mörka vinterkvällar.

Inga kommentarer: